План
уроку.
Тема. Розквіт афінської
демократії.
Мета уроку:
ознайомити учнів з процесом розквіту демократії, реформами Перікла, з`ясувати
значення демократії, дотримання прав і обов’язків громадян; розвивати вміння
аналізувати історичний матеріал; виховання поваги до принципів демократії.
Обладнання: підручник,
карта , атлас, ілюстративний матеріал.
Тип уроку:
комбінований.
Основні терміни і поняття:
демократія, права, обов’язки, віковий ценз.
Основні дати: 479-431 рр. до н.е. – «золота
доба» ; 444-429 рр до н.е. -
правління Перікла; 431-404 рр. до н.е. –
Пелопоннеська війна
Очікувані результати:
учні зможуть:
-
розповідати про становлення афінської демократії;
-
описувати суспільство та політичний устрій
Афін;
-
пояснювати причини , перебіг , наслідки
Пелопоннеської війни;
-
застосовувати
та пояснювати поняття та терміни : «громадянин», «демократія».
Структура уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і
вмінь учнів
Ø Перевірка
домашнього завдання. Вправа «Переплутані логічні ланцюжки».Скласти
логічний ланцюжок, встановивши
відповідність між битвами, датами
, учасниками:
1.
Битва під Платеями ----- 480
р. до н. е. ---- Мільтіад
2.
Саламінська битва ----- 490 р. до
н.е. ---- Павсаній
3.
Марафонська битва ---- 480 р. до н. е ---- Леонід
4.
Битва при Фермопілах ---- 479 р.
до н.е. ---- Есхіл
Правильна
відповідь:
1.
Марафонська битва ---- 490 р. до н.е.
---- Мільтіад
2.
Битва при Фермопілах ---- 480 р.
до н.е. ---- Леонід
3.
Саламінська битва ---- 480 р. до н.е.
---- Есхіл
4.
Битва під Платеями ---- 479 р. до н. е ---- Павсаній
Ø « Асоціації ». Учням по черзі запропоновується
висловитися про те, які асоціації в них викликають поняття: демократія, права, обов’язки,
віковий ценз. Список асоціацій
записується на дошці. Учні обговорюють записані слова.
Прогнозовані відповіді :
-
народ;
-
народовладдя;
-
свободи;
-
зобов`язання ;
-
вік.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Утвердження демократії в Афінах за
часів Перікла.
«Читання
з зупинками».Учні повинні прочитати текст та дати відповідь на питання:
-
Хто такий Перікл?
-
Які
реформи провів Перікл? (реформи доцільно записати в зошиті):
·
ліквідація
майнового цензу;
·
позбавлення
ареопагу вищої влади в Афінах;
·
вирішення
найважливіших питань на народних зборах;
·
створення
Ради п’ятисот, як вищого органу державної влади, яка обиралася загальним
голосуванням;
·
надання народним зборам функції найвищого
органу державної влади.
·
Які риси характеру властиві Періклу як людині,
політику ?
« Мозковий штурм
».
-
Що
було головною метою реформ Перікла ?
Формування понять:
«Демократія»
- форма
правління за активної участі громадян.
«Громадянин»
- особа , яка перебуває у постійному правовому зв’язку з певною державою.
2. Управління афінською
державою за часів Перікла. Права та обов’язки громадян.
Розповідь
вчителя.
«Читання з зупинками».Учні
повинні прочитати текст та дати відповідь на питання:
-
На
які три гілки поділялася державна влада за часів Перікла?
-
Що
було найвищим органом Афінської держави?
-
Хто
приймав участь у народних зборах?
-
Який
орган влади відав усіма питаннями в період між народними зборами?
-
Кому належала виконавча влада?
-
Яку
роль в житті афінського суспільства відігравав суд?
-
Які
верстви населення не мали громадянських прав?
3.
Пелопоннеська війна .
Розповідь
учителя + робота з картою.
В
ході розповіді вчитель розкриває причини Пелопоннеської війни :
-
протистояння Першого Афінського морського союзу та Пелепоннеської ліги;
- криза
полісної системи.
Під час
розповіді вчитель показує на карті місця основних битв, визначає умови капітуляції Афін в
Пелопоннеській війні.
ІV. Закріплення та
систематизація вивченого матеріалу.
« Мозковий штурм
».
Подумайте
,чому період правління Перікла називають «золотою добою».
-Поясніть , чому на військові та фінансові
посади в Афінах обиралися люди не за
жеребом, а шляхом голосування?
V. Заключне слово вчителя.
Управління
державою в Афінах греки називали демократією , що означало «влада демоса».
Найбільш повного розвитку вона досягла під час правління Перікла. Демократію за
грецьким зразком було встановлено в багатьох грецьких містах-державах.
VІ. Домашнє завдання :
Опрацювати параграф 33;
письмово дати відповідь на питання: « Що з державного життя давніх греків
успадкували сучасні держави».
Комментариев нет:
Отправить комментарий