четверг, 8 декабря 2016 г.

Розквіт афінської демократії.

План уроку.

Тема.         Розквіт афінської демократії.

Мета уроку: ознайомити учнів з процесом розквіту демократії, реформами Перікла, з`ясувати значення демократії, дотримання прав і обов’язків громадян; розвивати вміння аналізувати історичний матеріал; виховання поваги до принципів демократії. 
Обладнання: підручник, карта , атлас, ілюстративний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: демократія, права, обов’язки, віковий ценз.
Основні дати:  479-431 рр. до н.е. – «золота доба» ; 444-429 рр до н.е. - правління Перікла; 431-404 рр. до н.е. – Пелопоннеська війна
Очікувані результати: учні зможуть:
- розповідати про становлення афінської демократії;
-  описувати суспільство та політичний устрій Афін;
-  пояснювати причини , перебіг , наслідки Пелопоннеської війни;
- застосовувати та пояснювати поняття та терміни : «громадянин», «демократія».

Структура уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Ø  Перевірка домашнього завдання. Вправа «Переплутані логічні ланцюжки».Скласти логічний ланцюжок, встановивши  відповідність між  битвами, датами ,  учасниками:
1. Битва під  Платеями  ----- 480 р. до н. е.  ----        Мільтіад
2. Саламінська битва -----     490 р. до н.е.  ----         Павсаній
3. Марафонська битва  ----   480 р. до н. е  ----         Леонід
4. Битва при Фермопілах ----         479 р. до н.е. ---- Есхіл

       Правильна відповідь:
1. Марафонська битва ----    490 р. до н.е. ---- Мільтіад   
2. Битва при Фермопілах ----         480 р. до н.е.  ----         Леонід
3. Саламінська битва ----      480 р. до н.е. ---- Есхіл
4. Битва під  Платеями ----    479 р. до н. е ---- Павсаній

Ø « Асоціації ». Учням по черзі запропоновується висловитися про те, які асоціації в них викликають  поняття: демократія, права, обов’язки, віковий ценз.  Список асоціацій записується на дошці. Учні обговорюють записані слова.
Прогнозовані відповіді :
-         народ;
-         народовладдя;
-         свободи;
-         зобов`язання ;
-         i.jpgpericl.jpgвік. 
 ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

       1. Утвердження демократії в Афінах за часів Перікла.
 «Читання з зупинками».Учні повинні прочитати текст та дати відповідь на питання:
-  Хто такий Перікл?
- Які реформи провів Перікл? (реформи доцільно записати в  зошиті):
·        ліквідація майнового цензу;
·        позбавлення ареопагу вищої влади в Афінах;
·        вирішення найважливіших питань на народних зборах;
·        створення Ради п’ятисот, як вищого органу державної влади, яка обиралася загальним голосуванням;
·         надання народним зборам функції найвищого органу державної влади.
·         Які риси характеру властиві Періклу як людині, політику ?


 « Мозковий штурм ».
-         Що було головною метою реформ Перікла ?

Формування понять:
«Демократія» - форма правління за активної участі громадян.
«Громадянин» - особа , яка перебуває у постійному правовому зв’язку з певною державою.

2. Управління афінською державою за часів Перікла. Права та обов’язки громадян.
Розповідь вчителя.
«Читання з зупинками».Учні повинні прочитати текст та дати відповідь на питання:
- На які три гілки поділялася державна влада за часів Перікла?
- Що було найвищим органом Афінської держави?
- Хто приймав участь у народних зборах?
- Які питання вирішували народні збори?
- Який орган влади відав усіма питаннями в період між народними зборами?
-  Кому належала виконавча влада?
- Яку роль в житті афінського суспільства відігравав суд?
- Які верстви населення не мали громадянських прав?

3. Пелопоннеська війна .
Розповідь учителя + робота з картою.
В ході розповіді вчитель розкриває причини Пелопоннеської війни :
- протистояння Першого Афінського морського союзу та Пелепоннеської ліги;
-     криза полісної системи.
       Під час розповіді вчитель показує на карті місця основних битв,  визначає умови капітуляції Афін в Пелопоннеській війні.
ІV. Закріплення та  систематизація вивченого матеріалу.
 « Мозковий штурм ».
Подумайте ,чому період правління Перікла називають «золотою добою».
   -Поясніть , чому на військові та фінансові посади в Афінах обиралися люди  не за жеребом, а шляхом голосування?

V. Заключне слово вчителя.
       Управління державою в Афінах греки називали демократією , що означало «влада демоса». Найбільш повного розвитку вона досягла під час правління Перікла. Демократію за грецьким зразком було встановлено в багатьох грецьких містах-державах.  

VІ. Домашнє завдання :
Опрацювати параграф 33;
письмово дати відповідь на питання:  « Що з державного життя давніх греків успадкували сучасні держави».
     

Комментариев нет:

Отправить комментарий